Lesson: "My Mother at Sixty-Six" by Kamala Das

 Lesson: "My Mother at Sixty-Six" by Kamala Das






1. What is the kind of pain and ache that the poetess feels?


(कवि को किस प्रकार का दर्द और पीड़ा महसूस होती है?)


The poetess feels the pain of losing her mother due to her old age. She is sad thinking that her mother may not live long.

(कवयित्री को अपनी मां को बूढ़े होने और खोने का दर्द महसूस होता है। वह दुखी है क्योंकि उसे लगता है कि उसकी मां अब ज्यादा दिन नहीं जी पाएंगी।)





2. Why are the young trees described as 'sprinting'?


(युवा पेड़ों को 'दौड़ते हुए' क्यों बताया गया है?)


The trees appear to be running backward as the car moves forward. It shows the contrast between the fast life outside and the slow, old age of her mother.

(पेड़ पीछे की ओर दौड़ते हुए लगते हैं क्योंकि कार आगे बढ़ रही होती है। यह बाहर की तेज गति और मां की धीमी उम्र के बीच का अंतर दिखाता है।)





3. Why has the poetess brought in the image of the merry children 'spilling out of their homes'?


(कवयित्री ने 'मस्ती करते बच्चों' का जिक्र क्यों किया है?)


The poetess shows the happiness and energy of children to contrast it with her mother’s weak and old age.

(कवयित्री बच्चों की खुशी और ऊर्जा का जिक्र करती हैं ताकि अपनी मां की कमजोरी और बढ़ती उम्र का अंतर दिखा सकें।)





4. Why has the mother been compared to the 'late winter's moon'?


(मां की तुलना 'सर्दियों के आखिरी चांद' से क्यों की गई है?)


The mother is compared to the late winter's moon because she is pale, weak, and old, just like the dim and lifeless moon at the end of winter.

(मां की तुलना सर्दियों के आखिरी चांद से की गई है क्योंकि वह चांद की तरह पीली, कमजोर और बूढ़ी लगती हैं।)





5. What do the parting words of the poetess and her smile signify?


(कवयित्री के विदाई शब्द और मुस्कान का क्या अर्थ है?)


Her words and smile show hope and strength. She hides her sadness to comfort her mother and wishes to see her again.

(उनके शब्द और मुस्कान आशा और हिम्मत दिखाते हैं। वह अपनी मां को दिलासा देने के लिए अपना दुख छिपाती हैं और उनसे फिर मिलने की उम्मीद करती हैं।)




6. Where is the poetess going and who is with her?


(कवयित्री कहां जा रही हैं और उनके साथ कौन है?)


The poetess is going to the airport, and her mother is with her in the car.

(कवयित्री हवाई अड्डे जा रही हैं और उनकी मां कार में उनके साथ हैं।)




7. What was the poet's childhood fear?


(कवयित्री का बचपन का डर क्या था?)


The poetess feared losing her mother and being separated from her.

(कवयित्री को अपनी मां को खोने और उनसे दूर होने का डर था।)




8. Why does the poetess "put that thought away" and look outside?


(कवयित्री उस विचार को क्यों छोड़ देती हैं और बाहर देखती हैं?)


The poetess looks outside to distract herself from the painful thought of losing her mother.

(कवयित्री खुद को अपनी मां को खोने के दर्दभरे विचार से हटाने के लिए बाहर देखती हैं।)




9. Describe the poetic devices used by Kamala Das in "My Mother at Sixty-Six."


(कमला दास द्वारा "माई मदर एट सिक्स्टी- सिक्स" में प्रयुक्त काव्य उपकरणों का वर्णन करें।)


Simile (उपमा): The mother is compared to the 'late winter’s moon.'

(मां की तुलना 'सर्दियों के आखिरी चांद' से की गई है।)


Imagery (चित्रण): The poet describes trees sprinting and children spilling out of their homes.

(कवयित्री पेड़ों को दौड़ते और बच्चों को घरों से बाहर आते हुए चित्रित करती हैं।)


Contrast (विरोधाभास): Youth and energy of children contrast with the mother's old age.

(बच्चों की ऊर्जा और मां की उम्र का विरोधाभास दिखाया गया है।)




Comments

Popular posts from this blog

LOST SPRING CLASS 12 ENGLISH QUESTIONS AND ANSWERS

Syllabus of ncert class10 and 12 English

THE LAST LESSON (CLASS 12 ENGLISH)